Gustavus Vassa, afrikanen

Från AllaTidersKlassiker-wiki

(Skillnad mellan versioner)
Hoppa till: navigering, sök
Rad 15: Rad 15:
-
[[Bild:ATK_bokintro_liten.png]][[Guider och ingångar: Gustavus Vassa]][[Bild:Bok_media_liten.png]][[Film och ljud: Gustavus Vassa, afrikanen | Gustavus Vassa, afrikanen]]
+
[[Bild:ATK_bokintro_liten.png]][[Guider och ingångar: Gustavus Vassa | Gustavus Vassa, afrikanen]][[Bild:Bok_media_liten.png]][[Film och ljud: Gustavus Vassa, afrikanen | Gustavus Vassa, afrikanen]]

Versionen från 17 maj 2011 kl. 13.34

Om boken:

Gustavus Vassa, afrikanen, är Olaudah Equianos självbiografi från 1789. Som tioåring blir han kidnappad från sin barndom i nuvarande Nigeria och säljs som slav till kaptenen på ett skepp. Han skiljs från hela sin värld och kommer aldrig mer att återse sin familj eller sitt land.

Equiano arbetar för det mesta på olika handelsfartyg med att lassa. Oftast blir han fruktansvärt behandlad av slavägarna. År av förtryck, tortyr, förnedring och ren ondska följer. För varje slag och piskrapp blir Equianos hud tjockare och hans psyke starkare, fram växer en slags distans till det han är med om. Kanske är det det som får honom att hålla sig vid liv.

Hans ofrivilliga äventyr sträcker sig över hela världen. På bara några få sidor hinner han förflytta sig från Turkiet till Grönland. Han lär känna nya människor, smakar exotiska frukter och ser nya platser. Han har ett öppet sinne för det mesta och prövar sig nyfiket fram tills han är en berest och världsvan människa.

Om det är möjligt att påstå sig äga en människa och samtidigt visa den respekt så finns det några exempel på det i boken. Några av slavägarna ger Equiano nödvändig respit från plågorna, låter honom tjäna egna pengar och lära sig navigera. Som en alldeles för erfaren 21-åring lyckas sedan Equiano äntligen köpa sig fri.

Historien om Equiano handlar inte om ett offer. För trots all smärta, förnedring och ondska han genomlider så vinner han faktiskt i slutet. Som stark, erfaren och accepterad i sitt nya samhälle blir han en eftertraktat röst i debatten om svartas rättigheter.

Boken finns att ladda hem som ljudbok på TPB


Bild:ATK_bokintro_liten.png Gustavus Vassa, afrikanenBild:Bok_media_liten.png Gustavus Vassa, afrikanen


Den här filmen från Youtube innehåller bilder och uppläsningar från författarens liv 

På Macondos webbplats kan du läsa mer om afrikansk litteratur. I samarbete med lärare från Wärmdö gymnasium har de också tagit fram materialet Afrika skriver tillbaka, kolonialismen som litteraturtema med med många konkreta förslag att arbete med i klassrummet på tema kolonialism och slaveri.

En övergripande webbplats om Olaudah Equiano .Gustavus Vassa, afrikanen har också bearbetats till lättläst av LL-förlaget. På Centrum för lättlästs lärarsidor finns lärarhandledningar till den lättlästa versionen Jag, slaven Gustavus Vassa. 

Några tips på hur boken kan användas i klassrummet från den nyblivna studenten Alice Härdin;

Filosofi: Idag tycker nästan alla att slaveri är fruktansvärt, men på 1700-talet var det en stor del av Europas kultur. Tror du att det finns vissa saker som alltid är rätt och fel, som universell moral? Eller är rätt och fel något som vi hela tiden skapar tillsammans och som ändras med tiden? För inspiration kan du läsa den här essän. Vi använder ordet ”dum” både för människor som är elaka och för de som är okunniga. Hör de ihop? I så fall, har människor ett ansvar att vara kunniga för att inte vara elaka? Kan vi ha överseende med människor som vi tycker är elaka om de ”inte vet bättre”? Vi människor anser ofta att vi är i ständig utveckling, att vi hela tiden är smartare än våra förfäder, är vi då också snällare än dem?

Svenska: På sidorna 200 till 203 argumenterar Equiano för avskaffandet av slavhandeln. Vad använder han sig av för argument? När använder han logos, pathos och ethos. Hur tror du han tänkt när han lagt upp sin argumentation?

Historia: Slavhandel, rasism, på Levande historias webb finns artiklar, rikt illustrerad med fotografier, målningar och kartor som bland annat tar upp situationen som slav, ekonomiska orsaker för och emot slaveri, den svenska slavön S:t Bartelemy, motstånd och nutida slaveri.I alla tider har människor sett tillbaka och förundrats över hur tidigare generationer kunnat vara så orättvisa. ”Hur kunde de behandla mörkhyade så?”, ”hur kunde de behandla kvinnor så?”, ”hur kunde de behandla homosexuella så?”. Föreställ dig att du om 50 år läser i en historiebok om tidiga 2000-talet, vad kommer det stå om oss? Finns det något idag som liknar 1700-talets slavmarknad? Finns det fortfarande slavar i världen, Europa?

Samhällskunskap: När Olaudh skall argumentera mot slavhandel i det brittiska parlamentet lyfter han framförallt fram ekonomiska argument; ”om ett handelssystem upprättades med Afrika, så skulle efterfrågan av tillverkade varor öka snabbt eftersom infödingarna omedvetet kommer att anta brittiska moden, sedvänjor, vanor och så vidare. Desto mer deras civilisation utvecklas, desto mer kommer de att konsumera varor som framställts i England.” sid 201 ”Tillverkningsindustrin väger tungt om dess företrädare går samman och deras krav på förändring skulle påskynda och underlätta slaveriets avskaffande. Och, som jag tidigare hävdat, ligger en sådan utveckling i industrins stora intresse eftersom det ger stora fördelar och vinster. Därför ligger det också i landets intresse att slaveriet avskaffas, förutom för dem som tillverkar halsok, kedjor, handklovar, benlås, järnkulor, tumskruvar, järngrimmor och kistor och annat som används som tortyrredskap inom slavhandeln.” 202 Vilken ekonomisk ideolog ligger bakom argumenten? Om de råvaruproducerande länderna i Tredje världen getts möjlighet att välja, vilken väg skulle de tagit?


Film & ljud:

Bilder och uppläsningar om författarens bakgrund och liv

Förlag på filmer som går att låna från {http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Utbildningsforvaltningen/Medioteket/AV-media/ Mediacentraler] exempelivs Mediotekets:

Sydafrika och anti-apartheidrörelsen Raslagar, apartheid och utsugning av ett rikt afrikanskt land. Det blev resultatet av kolonialismen i Sydafrika.Filmen skildrar Sydafrikas historia ur ett revolutionärt perspektiv.

Vår mörka historia del 1: "Negern är till hälften människa" Första avsnittet handlar om hur den moderna rasismen växte fram på 1700-talet för att rättfärdiga den europeiska handeln med slavar från Afrika. Gustav Fridolin reser till de gamla svenska kolonierna i Afrika och Karibien för att lära sig mer om Sveriges roll i slavhandeln och hittar en ättling till de svenska "neger-slafvarna" på ön Saint Barthélemy.


Rasismens historia : Ta vad man vill ha Den europeiska koloniseringen av resten av världen började redan på 1500-talet, men var som mest omfattande under 1800-talet. Vi får se hur koloniseringen hänger ihop med den jakt på råvaror och landområden som industrialiseringen av Europa gav upphov till, samt hur handlingarna försvarades genom att hävda att resten av världen behövde civiliseras och kristnas.


Farväl Bafana Den sydafrikanske frihetskämpen och presidenten Nelson Mandelas liv och öde skildras genom hans övervakares, James Gregory i en film av Bille August. En film om civilkurage och ett centralt kapitel i Afrikas frigörelse från kolonialism och rasförtryck. En film av Bille August



Originaltitel: The Interesting Narrative of the life of Olaudah Equino or Gustavus vassa, the African

Originalutgåva:

Författare: Olaudah Equiano

Översättare: Jan Olov Andersson har översatt från engelska

Förord: Ola Larsmo

Svensk titel och utgåva: Gustavus Vassa - En slavs berättelse


Ämnesord: Afrika, kolonialism, brittiska imperiet, imperialism, utvecklingsteorier, kväkare, slavhandel, slaveri, Västindien


Källor: Alex


Läs om författaren Olaudah Equiano


Författaren Olaudh Equiano (1745-1797) föddes i Essaka, nuvarande Nigeria. Som tonåring blev Olaudh tillsammans med sin syster kidnappad och såld till slavskepp. En av slavägarna döpte Olaudh till Gustavus Vassa efter den svenska konungen. 21 år gammal lyckas Olaudh köpa sig fri och ägnar resterande delen av sitt liv till att kämpa för att slaveriet skulle avskaffas, bland annat med hjälp av boken Gustavus Vassa, afrikanen som publicerades 1792 och överlämnades till parlamentets ledamöter. Olaudh konverterade till kristendomen och det kristna perspektivet är också något som återkommer genom boken.
Personliga verktyg