Guider och ingångar: Gustavus Vassa

Från AllaTidersKlassiker-wiki

(Skillnad mellan versioner)
Hoppa till: navigering, sök
 
(2 mellanliggande versioner visas inte.)
Rad 1: Rad 1:
 +
=== Tillbaka till boken  [[Gustavus Vassa, afrikanen]] ===
 +
=== Tillbaka till samlingsidan [[Guider, tips och idéer för lärare]] ===
 +
 +
 +
 +
Här samlar vi olika förslag på hur du kan närma dig boken tillsammans med dina elever. Först kommer en guide till läsningen som är skriven av '''Leif Lorentzon''' som är fil dr. och lektor på S:t Eriks gymnasium i Stockholm. Han forskar och skriver om Afrikas traditionella och moderna litteratur, bland annat i Karavan och i internationella tidskrifter och deltar i flera forskningsprojekt.
Här samlar vi olika förslag på hur du kan närma dig boken tillsammans med dina elever. Först kommer en guide till läsningen som är skriven av '''Leif Lorentzon''' som är fil dr. och lektor på S:t Eriks gymnasium i Stockholm. Han forskar och skriver om Afrikas traditionella och moderna litteratur, bland annat i Karavan och i internationella tidskrifter och deltar i flera forskningsprojekt.
-
Skrolla ner så finner du tankar från '''Alice Härdin''' om hur boken kan användas i klassrummet.
+
Skrolla ner så finner du under pdf-rutan några tankar från '''Alice Härdin''' om hur boken kan användas i klassrummet.
Rad 10: Rad 16:
-
Några tips på hur boken kan användas i klassrummet från den nyblivna studenten Alice Härdin;
+
Några tips på hur boken kan användas i klassrummet från Alice Härdin:
-
Filosofi: Idag tycker nästan alla att slaveri är fruktansvärt, men på 1700-talet var det en stor del av Europas kultur. Tror du att det finns vissa saker som alltid är rätt och fel, som universell moral? Eller är rätt och fel något som vi hela tiden skapar tillsammans och som ändras med tiden? För inspiration kan du läsa den här essän. Vi använder ordet ”dum” både för människor som är elaka och för de som är okunniga. Hör de ihop? I så fall, har människor ett ansvar att vara kunniga för att inte vara elaka? Kan vi ha överseende med människor som vi tycker är elaka om de ”inte vet bättre”? Vi människor anser ofta att vi är i ständig utveckling, att vi hela tiden är smartare än våra förfäder, är vi då också snällare än dem?  
+
'''Filosofi:''' Idag tycker nästan alla att slaveri är fruktansvärt, men på 1700-talet var det en stor del av Europas kultur. Tror du att det finns vissa saker som alltid är rätt och fel, som universell moral? Eller är rätt och fel något som vi hela tiden skapar tillsammans och som ändras med tiden? För inspiration kan du läsa den här essän. Vi använder ordet ”dum” både för människor som är elaka och för de som är okunniga. Hör de ihop? I så fall, har människor ett ansvar att vara kunniga för att inte vara elaka? Kan vi ha överseende med människor som vi tycker är elaka om de ”inte vet bättre”? Vi människor anser ofta att vi är i ständig utveckling, att vi hela tiden är smartare än våra förfäder, är vi då också snällare än dem?  
-
Svenska: På sidorna 200 till 203 argumenterar Equiano för avskaffandet av slavhandeln. Vad använder han sig av för argument? När använder han logos, pathos och ethos. Hur tror du han tänkt när han lagt upp sin argumentation?  
+
'''Svenska:''' På sidorna 200 till 203 argumenterar Equiano för avskaffandet av slavhandeln. Vad använder han sig av för argument? När använder han logos, pathos och ethos. Hur tror du han tänkt när han lagt upp sin argumentation?  
-
Historia: Slavhandel, rasism, på Levande historias webb finns artiklar, rikt illustrerad med fotografier, målningar och kartor som bland annat tar upp situationen som slav, ekonomiska orsaker för och emot slaveri, den svenska slavön S:t Bartelemy, motstånd och nutida slaveri.I alla tider har människor sett tillbaka och förundrats över hur tidigare generationer kunnat vara så orättvisa. ”Hur kunde de behandla mörkhyade så?”, ”hur kunde de behandla kvinnor så?”, ”hur kunde de behandla homosexuella så?”. Föreställ dig att du om 50 år läser i en historiebok om tidiga 2000-talet, vad kommer det stå om oss? Finns det något idag som liknar 1700-talets slavmarknad? Finns det fortfarande slavar i världen, Europa?  
+
'''Historia:''' Slavhandel, rasism, på Levande historias webb finns artiklar, rikt illustrerad med fotografier, målningar och kartor som bland annat tar upp situationen som slav, ekonomiska orsaker för och emot slaveri, den svenska slavön S:t Bartelemy, motstånd och nutida slaveri.I alla tider har människor sett tillbaka och förundrats över hur tidigare generationer kunnat vara så orättvisa. ”Hur kunde de behandla mörkhyade så?”, ”hur kunde de behandla kvinnor så?”, ”hur kunde de behandla homosexuella så?”. Föreställ dig att du om 50 år läser i en historiebok om tidiga 2000-talet, vad kommer det stå om oss? Finns det något idag som liknar 1700-talets slavmarknad? Finns det fortfarande slavar i världen, Europa?  
-
Samhällskunskap: När Olaudh skall argumentera mot slavhandel i det brittiska parlamentet lyfter han framförallt fram ekonomiska argument; ”om ett handelssystem upprättades med Afrika, så skulle efterfrågan av tillverkade varor öka snabbt eftersom infödingarna omedvetet kommer att anta brittiska moden, sedvänjor, vanor och så vidare. Desto mer deras civilisation utvecklas, desto mer kommer de att konsumera varor som framställts i England.” sid 201 ”Tillverkningsindustrin väger tungt om dess företrädare går samman och deras krav på förändring skulle påskynda och underlätta slaveriets avskaffande. Och, som jag tidigare hävdat, ligger en sådan utveckling i industrins stora intresse eftersom det ger stora fördelar och vinster. Därför ligger det också i landets intresse att slaveriet avskaffas, förutom för dem som tillverkar halsok, kedjor, handklovar, benlås, järnkulor, tumskruvar, järngrimmor och kistor och annat som används som tortyrredskap inom slavhandeln.” 202 Vilken ekonomisk ideolog ligger bakom argumenten? Om de råvaruproducerande länderna i Tredje världen getts möjlighet att välja, vilken väg skulle de tagit?
+
'''Samhällskunskap:''' När Olaudh skall argumentera mot slavhandel i det brittiska parlamentet lyfter han framförallt fram ekonomiska argument; ”om ett handelssystem upprättades med Afrika, så skulle efterfrågan av tillverkade varor öka snabbt eftersom infödingarna omedvetet kommer att anta brittiska moden, sedvänjor, vanor och så vidare. Desto mer deras civilisation utvecklas, desto mer kommer de att konsumera varor som framställts i England.” sid 201 ”Tillverkningsindustrin väger tungt om dess företrädare går samman och deras krav på förändring skulle påskynda och underlätta slaveriets avskaffande. Och, som jag tidigare hävdat, ligger en sådan utveckling i industrins stora intresse eftersom det ger stora fördelar och vinster. Därför ligger det också i landets intresse att slaveriet avskaffas, förutom för dem som tillverkar halsok, kedjor, handklovar, benlås, järnkulor, tumskruvar, järngrimmor och kistor och annat som används som tortyrredskap inom slavhandeln.” 202 Vilken ekonomisk ideolog ligger bakom argumenten? Om de råvaruproducerande länderna i Tredje världen getts möjlighet att välja, vilken väg skulle de tagit?

Nuvarande version från 19 september 2011 kl. 01.10

Tillbaka till boken Gustavus Vassa, afrikanen

Tillbaka till samlingsidan Guider, tips och idéer för lärare

Här samlar vi olika förslag på hur du kan närma dig boken tillsammans med dina elever. Först kommer en guide till läsningen som är skriven av Leif Lorentzon som är fil dr. och lektor på S:t Eriks gymnasium i Stockholm. Han forskar och skriver om Afrikas traditionella och moderna litteratur, bland annat i Karavan och i internationella tidskrifter och deltar i flera forskningsprojekt.

Skrolla ner så finner du under pdf-rutan några tankar från Alice Härdin om hur boken kan användas i klassrummet.




Några tips på hur boken kan användas i klassrummet från Alice Härdin:

Filosofi: Idag tycker nästan alla att slaveri är fruktansvärt, men på 1700-talet var det en stor del av Europas kultur. Tror du att det finns vissa saker som alltid är rätt och fel, som universell moral? Eller är rätt och fel något som vi hela tiden skapar tillsammans och som ändras med tiden? För inspiration kan du läsa den här essän. Vi använder ordet ”dum” både för människor som är elaka och för de som är okunniga. Hör de ihop? I så fall, har människor ett ansvar att vara kunniga för att inte vara elaka? Kan vi ha överseende med människor som vi tycker är elaka om de ”inte vet bättre”? Vi människor anser ofta att vi är i ständig utveckling, att vi hela tiden är smartare än våra förfäder, är vi då också snällare än dem?

Svenska: På sidorna 200 till 203 argumenterar Equiano för avskaffandet av slavhandeln. Vad använder han sig av för argument? När använder han logos, pathos och ethos. Hur tror du han tänkt när han lagt upp sin argumentation?

Historia: Slavhandel, rasism, på Levande historias webb finns artiklar, rikt illustrerad med fotografier, målningar och kartor som bland annat tar upp situationen som slav, ekonomiska orsaker för och emot slaveri, den svenska slavön S:t Bartelemy, motstånd och nutida slaveri.I alla tider har människor sett tillbaka och förundrats över hur tidigare generationer kunnat vara så orättvisa. ”Hur kunde de behandla mörkhyade så?”, ”hur kunde de behandla kvinnor så?”, ”hur kunde de behandla homosexuella så?”. Föreställ dig att du om 50 år läser i en historiebok om tidiga 2000-talet, vad kommer det stå om oss? Finns det något idag som liknar 1700-talets slavmarknad? Finns det fortfarande slavar i världen, Europa?

Samhällskunskap: När Olaudh skall argumentera mot slavhandel i det brittiska parlamentet lyfter han framförallt fram ekonomiska argument; ”om ett handelssystem upprättades med Afrika, så skulle efterfrågan av tillverkade varor öka snabbt eftersom infödingarna omedvetet kommer att anta brittiska moden, sedvänjor, vanor och så vidare. Desto mer deras civilisation utvecklas, desto mer kommer de att konsumera varor som framställts i England.” sid 201 ”Tillverkningsindustrin väger tungt om dess företrädare går samman och deras krav på förändring skulle påskynda och underlätta slaveriets avskaffande. Och, som jag tidigare hävdat, ligger en sådan utveckling i industrins stora intresse eftersom det ger stora fördelar och vinster. Därför ligger det också i landets intresse att slaveriet avskaffas, förutom för dem som tillverkar halsok, kedjor, handklovar, benlås, järnkulor, tumskruvar, järngrimmor och kistor och annat som används som tortyrredskap inom slavhandeln.” 202 Vilken ekonomisk ideolog ligger bakom argumenten? Om de råvaruproducerande länderna i Tredje världen getts möjlighet att välja, vilken väg skulle de tagit?

Personliga verktyg